Goa

In Goa worden er veel talen gesproken, waarvan de belangrijkste zijn: het door de Konkani gesproken Konkani (de officiële taal van Goa), Marathi, Hindi en Engels. Ook wordt er door een kleine minderheid nog Portugees gesproken.

De meerderheid van de bevolking is hindoe (65,8%). De invloed van de Portugezen is echter nog goed te merken aan het relatief hoge percentage christenen (26,7%), in hoofdzaak katholieken. Er staan in de dorpen vaak katholieke kerken en de architectuur doet sterk aan Portugese kerken denken. Daarnaast staan er ook veel kleurrijke hindoetempels.

De moessontijd is het belangrijkste element van het Goaanse klimaat; hij duurt van juni tot en met september. In deze periode valt bijna de hele jaarlijkse hoeveelheid neerslag, de rest van het jaar is het praktisch droog. Twee maanden voordat de (zuidwestelijke) moesson losbarst gaat de luchtvochtigheid sterk stijgen en de normaal gesproken blauwe lucht wordt heiig en bewolkt. De periode net vóór het begin van de moesson wordt gekenmerkt door harde winden en veel onweer. In de moessonperiode valt er gemiddeld in vier maanden tijd tussen de 2500 en 3000 mm regen (Nederland 700-800 mm per jaar). Wanneer de moessonperiode voorbij is, wordt het klimaat van oktober tot en met februari zeer aangenaam, hoewel de zeestroming nog vrij sterk is. Verder alleen maar blauwe, wolkenloze luchten. Het is dan heerlijk warm maar niet te heet. De zee is in die periode erg kalm. Half maart stijgt de luchtvochtigheid weer en wordt het klimaat drukkend en daardoor onaangenamer. De maximumtemperaturen zijn door het jaar heen vrij constant, variërend van ca. 28°C in juli en augustus tot 33°C in mei. De minimumtemperaturen variëren van ca. 24°C in de maanden juli en augustus tot 26,5°C in mei.

Het was nu erg warm in Goa. Ongeveer 38°C met een hoge luchtvochtigheid. Je ziet het ook aan alle gebouwen. Die moeten elk jaar opnieuw geverfd worden.

Dag 2
Inmiddels is het vrijdag 1 oktober en gaan wij een paar hotels bezoeken. Hotel Colonial Santa Maria is een leuk hotel wat dicht aan het strand gelegen is. Prima ontvangst en prima lunch. Jammer genoeg konden wij niet in zee zwemmen. Overal stonden rode vlaggen in het water in verband met de sterke onderstroom. Volgende maand zou dit niet langer het geval zijn, de moesson is dan voorbij en de zee wordt dan rustiger.

Dag 3
Dag 3 gaan wij een verkorte ‘Jungle book’ excursie maken, zoals omschreven in de Holland International gids. We aanschouwen olifanten die allerlei kunsten vertonen. Ook maken we een tripje op een olifant door het bos en water, een hele speciale ervaring. Tot slot mogen we nog een stukje meerijden op een ossekar. De wandeling door de jungle was erg leuk. Zeker met onze verkeerde schoenen.

De lunch was perfect. En als olifanten in het water mogen is het ook altijd weer leuk om te zien.

Dag 4
Dag 4 is de scooterdag. Men mag op eigen gelegenheid Goa gaan ontdekken. Scooters zijn wel hèt vervoersmiddel daar. Wij hielden de scooter voor gezien en hebben gekozen voor een taxi om vervolgens lopend Goa te ontdekken. We hebben daar een fort bekeken en daarna zijn we nog gaan dolfijn spotten. Het was een superleuke warme dag met op het eind van de middag een enorme stortbui.

Dag 5
We rijden naar Margao en bezoeken de lokale markt. Deze dag bezoeken wij ook Chandor, de oude hoofdstad waar wij een rondleiding krijgen in een voormalig Portugees bezit.

Menezes Braganza Mansion, een 350 jaar oud erfgoed. Ik vind het persoonlijk niet echt een aanrader. De mevrouw van de rondleiding was erg onvriendelijk. Het huis is verder prachtig. Het is ter bezichtiging gesteld omdat dit nu het inkomen van de eigenaars is.

‘s Middags krijgen we nog een huis te zien wat erg lijkt op het Menezes Braganza Mension. Quepem, het paleis Do Deao. Een leuk detail is dat hier een high tea wordt geserveerd.

Hierna vertrekken we naar ons overnachtingshotel Alila Diwa. Om 18:30 komen we bij elkaar om het hotel Holiday Inn te bekijken. Dit is een luxe hotel, wat minder luxe dan Alila Diwa, maar wel wat gezelliger en drukker. Ook hier krijgen we weer een rondleiding en bekijken een aantal kamers. Prima qua netheid en standaard qua luxe. We zouden in het hotel dineren, maar daar blijkt geen plaats te zijn vanwege een groep die er tussen gekomen is. Vandaar dat we besluiten naar een visrestaurant te gaan waar een prima buffet op ons staat te wachten. Na het diner rijden we weer terug naar Alila Diwa waar ik op het terras nog een heerlijk glaasje wijn drink.

Hotel Alila Diwa is een fantastisch hotel. Goed eten, een prachtig zwembad, het is er rustig en de kamers zien er perfect uit.

Dag 6
Wij bezoeken Panjim en Oud Goa. Onderweg is het altijd weer leuk om buiten te kijken wat er allemaal gebeurt. Leuke, mooie mensen in hun dagelijkse beslommeringen. Eerst bezoeken wij een Hindoetempel, de Shree Shantadurga tempel. Men kan hier lotusbloemen offeren. Wij gaan deze laatste dag naar de kruidentuin, wat een erg leuke excursie blijkt te zijn. Bij aankomst worden we ontvangen met dans en bloemen. Verder krijgen we hier uitleg en ook natuurlijk weer een prima lunch. De organisatie is erg goed geregeld.

Na dit alles bezoeken wij ook nog de Basilica Dom Jesus met relikwieëen van St. Francis Xavier en een bebloed Christusbeeld.

Vervolgens kregen wij nog even de gelegenheid om de stad in te gaan voor een half uur. Terug in het hotel ben ik eerst naar het strand gelopen. Dat was 15 minuten wandelen. De rode vlaggen stonden jammer genoeg  weer in het water. Dat moet volgende maand allemaal beter worden. ‘s Avonds zijn we in Martins Melody gaan eten. Een fijn restaurant waar we weer heerlijk gegeten hebben. De kosten voor een diner kwam op 14 euro p.p. wat natuurlijk erg aantrekkelijk is. Dit restaurant ligt op 10 minuten wandelen van ons hotel, wat het weer goed bereikbaar maakt.

Goa was een prachtige ervaring waar ik enorm van genoten heb.

Doen

Bezienswaardigheden Cultuur ervaar je wanneer je een kijkje gaat nemen in een echte Hindoetempel!
Activiteiten / Tips Voor de kust van Goa kun je dolfijnen spotten.
Shoppen Neem een kijkje bij de lokale markt waar je leuke souvenirs kunt vinden!
Eten & Drinken Breng een bezoekje aan de kruidentuin in combinatie met een heerlijke high tea!