Andalusie en Algarve

Dag 1
Vandaag was het vroeg dag! We moesten ons om 04.15 namelijk melden op Schiphol. Zodra iedereen er was zijn we gaan inchecken. Daarna hebben we nog rustig iets gedronken en gegeten voor het vliegtuig vertrok. Dan is het eindelijk zo ver, onze reis gaat beginnen!

Om 06.20 uur zijn we richting Malaga vertrokken. Zodra we in Malaga waren hebben we op onze koffers gewacht en zijn we naar Benalmádena gereden. De eerste nacht verblijven we in Hotel Sirocco. Daar aangekomen hebben we eerst een voorstelrondje gedaan. We maakten kennis met onze reisleidster Elsje, zij begeleidt een aantal rondreizen. Hierdoor wist zij ontzettend veel te vertellen over de omgeving. De andere begeleidster is Annemarie. En niet te vergeten, onze chauffeur Antonio.

We hebben nog even op een ligbed in de zon gelegen tot onze kamers klaar waren. Toen moesten we onze bagage uit het bagagedepot halen, maar dat was nog een hele klus. Inmiddels waren er een heleboel andere koffers bovenop gezet.

‘s Middags hebben we een heerlijke lunch in het hotel gehad. In de tussentijd begon het flink te regenen.

Om 16.00 uur zijn we naar Mijas gereden. Dit is een van “Pueblos Blancos” (de witte dorpjes). Hier hebben we een stadswandeling in de inmiddels bijna stromende regen gemaakt. We zijn via de kleine straatjes naar het hoogste punt van Mijas gelopen. Normaal zou je vanaf dit punt Afrika kunnen zien liggen, maar helaas vandaag niet. In Mijas ligt ook een klein bedevaartkerkje, Sanctuario de la Virgen de la Peña. Dit kerkje is gesitueerd in een natuurlijke grot. Heel erg leuk om te zien!

Op de terugweg naar ons hotel zijn we nog gestopt in Torremolinos waar we Hotel El Pinar hebben bezocht. In het hotel hebben we wederom heerlijk gegeten.

Na het eten hebben we nog wat genoten van onze vrije tijd en zijn we onze bedjes ingedoken.

Dag 2
Vanochtend werden we wakker gemaakt door Annemarie. Iedereen heeft zich snel klaargemaakt en de koffers ingepakt zodat we konden gaan ontbijten. Om ca. 09.00 uur was iedereen klaar en zijn we richting Sevilla vertrokken.

Onderweg hebben we Hotel Silken Al-Andalus en Hotel La Motilla bezocht. In Hotel La Motilla hebben we een lunch gehad: een aantal tapas, een hoofdgerecht en een nagerecht.

Hierna hebben we een korte wandeling door Sevilla gemaakt. Via Plaza di Americana en het Maria Louisa Park zijn we bij het Plaza de Espagna gekomen. Op dit laatste plein zijn alle provincies (met hoofdsteden) vertegenwoordigd middels tegelwerken in de muren. Al deze pleinen zijn gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1929. We zijn hier weer in de bus gestapt en doorgereden naar de kathedraal van Sevilla. In deze kathedraal staat het graf van Columbus. Men zegt dat hij hier ook echt begraven ligt (!). Men weet dit helaas niet zeker omdat het lichaam van Columbus verschillende keren verplaatst is. Verder heeft de kathedraal een groot orgel met ca. 8000 pijpen. Hier hebben we even de mogelijkheid gehad om zelf rond te kijken. Toen we weer terug naar de bus liepen begon het weer te regenen.

Onze chauffeur heeft ons nog verrast met een rondrit over het terrein van de Expo in 1992. Op dit terrein is nu een groot amusementspark gevestigd. Vervolgens zijn we doorgereden naar ons hotel voor deze nacht: Hotel Andalusi Park. Hier hebben we, voor dat we gingen eten, nog een rondleiding gehad.

Na het eten zijn we eerst naar de kerk met de “Macarena” gereden. Dit is de beschermvrouw van het stierenvechten.

‘s Avonds hadden Annemarie en Elsje een Flamenco-show gereserveerd. Heel leuk om te zien. De sfeer zat er goed in. Iedereen in de groep riep tijdens de show “Olé” en dat bleef er de rest van de week in.

Na de show hebben we een lichttour door Sevilla gehad, maar die was snel afgelopen. In Sevilla blijken namelijk alle lichten om 12 uur uit te gaan. We besloten om terug naar het hotel te gaan en daar met zen alle nog gezellig wat drankjes te drinken.

Dag 3
Voor vandaag staat de Algarve op het programma. Een lange rit van Sevilla naar Sagres dwars door de bijenstreek stond ons te wachten. We zijn via Portimão naar Praia da Rocha gereden. Hier hebben we bij het strand even pauze gehad. Aan de Algarve liggen namelijk erg mooie zandstranden in baaien.

Sagres ligt in de zuidelijkste punt van het vasteland van Portugal. Hier ligt een groot, oud fort vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de rotskust en de Kaap. Na Sagres zijn we doorgereden naar Cabo São Vicente. Hiervandaan vertrokken vroeger de schepen die op ontdekkingsreis gingen. Men dacht dat dit het einde van de wereld was. Dit is tevens de meest zuidelijke punt van Portugal.

De lunch hebben we genoten in Lagos. Een gezellig vissersplaatsje met een mooie, lange boulevard. Hier hebben we even vrije tijd gehad om rond te lopen.

De komende 2 nachten verblijven we in Hotel Colina dos Mouros in Silves. Na het eten hebben we nog nagetafeld en tegen 12 uur zijn een aantal van de groep op zoek gegaan naar een leuke kroeg/bar.

Dag 4
Vandaag hadden we een vrije dag. Iedereen kon zijn of haar eigen weg gaan. ‘s Ochtends zijn wij (met een klein groepje) eerst het stadje gaan verkennen. Naar boven gelopen naar het kerkje: erg leuk, maar er moet wel het nodige gerestaureerd worden. Bij de kerk ligt de “Rode Burcht”. Hier woonde vroeger de koning tot zij werden belaagd door de Zeevaarders. De mensen zaten in dit kasteel opgesloten en toen na 6 maanden het water op was, hebben zij zich over moeten geven. Vanuit het kasteel heb je een prachtig uitzicht over de omgeving.

Na nog iets gedronken te hebben bij de kurkfabriek zijn we teruggelopen naar het hotel. Om 13.00 uur werden diegenen die graag naar het strand van Armaçao de Pera wilden gebracht door Antonio. Dit is een mooi zandstrand met prachtige rotsen op de achtergrond. Om 17.00 uur werden we weer teruggebracht naar het hotel.

Tijdens het diner werd er een “Fado-show” voor ons geregeld. Dit zijn de levensliederen van de Portugezen. Het nieuws van de Fado-show was in Silves rondgegaan, want er kwam behoorlijk wat lokale bevolking op af. Iedereen die wat wilde zingen mocht meedoen. Het werd dus erg gezellig!

Dag 5
Vandaag gaan we weer terug naar Spanje. De eerste stop hebben we in Carmona gehad. Hier hadden we de gelegenheid om iets te eten. Wij zijn, met een groepje van 4, naar het parador gelopen. Dit is een hotel gevestigd in het oude kasteel van Pedro de Wrede. Erg mooi en luxe. Hier hebben we gezellig een broodje gegeten. We hebben nog gevraagd of we ook een kamer mochten zien. Dat was absoluut geen probleem. De kamers zijn erg mooi en erg ruim. Het is alleen een beetje gehorig, je moet dus niet te veel lawaai maken want anders hoort de hele gang het.

Toen was het weer tijd om naar de bus te gaan. Via een grote omweg (we waren de weg namelijk een beetje kwijt) kwamen we net op tijd aan bij de bus.

Vervolgens zijn we verder gereden naar Cordóba. Hier hebben we uiteraard eerst de Mezquita bezocht. Dit is een grote moskee met een kathedraal er middenin gebouwd. Ontzettend groot en indrukwekkend. Daarna hebben we nog een korte wandeling door de stad gemaakt.

We checkte in bij hotel Averroes en hebben hier een  hapje gegeten. Tijdens het eten kwam er groep studenten zingen. Zij betalen hun studie met de verkoop van cd’s en cassettebandjes van hun liedjes.

Na het eten is een groot deel van de groep nog de stad ingegaan.

Dag 6
Na het ontbijt zijn we Hotel El Califa en Hotel Selu gaan bezoeken. Toen weer een lange zit in de bus naar Baeze. Het was wel een erg mooie rit door de prachtige natuur van heuvelachtig tot bergachtiglandschap. Op het eind reden we door de grootste olijfboomgaard van Europa. Mooi om te zien hoeveel bomen hier staan. Aangekomen in Baeza hebben we eerst hotel Confortel Baeza bezocht. Hier kregen we een lunch aangeboden met uiteraard veel tapas.

Daarna zijn we een wandeling gaan maken door het stadje. Deze plaats was als eerste weer terug in Christelijke handen na de Moorse bezetting. Het is een mooie plaats met veel kleine straatjes. Uiteindelijk hebben we nog iets gedronken op het plein voor we weer in de bus gingen.

De rit naar Granada was erg mooi: dwars door bergachtig gebied. Naarmate we dichter bij Granada kwamen zagen we in de verte de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada liggen.

Ons hotel, San Gabriël, ligt bovenop een berg waardor we een mooi uitzicht over de stad hebben.

Tijdens het diner kwam er weer een groep studenten zingen. Na het diner hebben we een wandeling gemaakt door de wijk Albayzín. In deze wijk woonden vroeger ongeveer 300.000 mensen en er waren ongeveer 40 moskeeën. Vanuit deze wijk heb je een mooi uitzicht over het (bij nacht verlichte) Alhambra.

Dag 7
Vanochtend hebben we eerst Hotel Luna Arabial en Gran Hotel Luna bezocht. Toen zijn we doorgereden naar Alhambra, want hier moesten we om 11.00 uur zijn. Hier zijn ze erg strikt in, want per dag mogen er maar 7700 mensen naar binnen. Je moet kaartjes kopen bij de kassa en dan krijg je te horen hoe laat je naar binnen mag.

Wij kregen een rondleiding van een lokale Engelssprekende gids. Helaas was het binnen erg rumoerig, waardoor je de helft niet kon verstaan. Maar in het boek “De verhalen van Alhambra” staat het ook besschreven. Het alhambra is van vroeger uit een stad die door Karel V werd gebouwd om in te kunnen gaan wonen. Dit is echter nooit gebeurd. Het is ontzettend groot en indrukwekkend. Helemaal in Moorse stijl gebouwd. Je raakt er niet uitgekeken. Bij het Alhambra liggen de Generalife-tuinen. Erg groot en mooi!

Dan op weg naar het laatste hotelbezoek van deze studiereis: Hotel Los Angeles. Hier kregen we ook weer een lunch aangeboden: zwaardvis. Erg apart maar wel lekker. De rest van de middag hadden we vrij om de laatste souvenirs te kopen.

De laatste nacht van onze studiereis verblijven we in Hotel Antequera Golf. Hier hebben we gegeten en de rest van de avond in een discotheek vertoefd.

Dag 8
Vanochtend was het weer erg vroeg. Het ontbijt was speciaal voor ons eerder klaargemaakt. Om 07.15 uur zijn we richting Malaga Airport vertrokken. Hier hebben we afscheid genomen van onze chauffeur, Antonio.

Na het inchecken kon je nog iets kopen, eten en drinken. Om 10.30 uur zijn we weer richting Schiphol vertrokken. Bij de bagageband heeft iedereen afscheid genomen.

Het was een geweldige reis waar ik ontzettend veel heb kunnen zien en ervaren!

Herontdek het zuidelijkste stukje van Spanje